
RENDERED: FEBRUARY 28, 2003; 2:00 p.m.
NOT TO BE PUBLISHED 

 

  Commonwealth  Of  Kentucky  

 Court  Of  Appeals

NO. 2001-CA-002086-MR
AND

NO. 2001-CA-002272-MR

ESTHER JOHNSON,
JOHNSON PROPERTIES, INC.,
CLASSIC PROPERTIES, INC. APPELLANTS/CROSS-APPELLEES

APPEAL AND CROSS-APPEAL
FROM KENTON CIRCUIT COURT

v. HONORABLE GREGORY M. BARTLETT, JUDGE
ACTION NO. 97-CI-02512

THE E.W. SCRIPPS COMPANY,
WCPO TELEVISION NEWS,
J.B. CHASE, STUART ZANGER,
JEFFERY KEENE, AND
LAURE QUINLIVAN APPELLEES

AND

TONI ALLENDER APPELLEE/CROSS-APPELLANT

OPINION
AFFIRMING

** ** ** ** **

BEFORE: BUCKINGHAM, COMBS, AND McANULTY, JUDGES.

BUCKINGHAM, JUDGE: Following a trial by jury in the Kenton

Circuit Court, Esther Johnson appeals from a directed verdict

entered by the court in favor of The E.W. Scripps Co., WCPO



 
 -2-

Television News, J.B. Chase, Stuart Zanger, Jeffery Keene, and

Laure Quinlivan, and from a jury verdict in favor of Toni

Allender.1 We affirm.

The controversy which was the subject of Johnson=s

civil complaint arose after WCPO Television aired an

investigative report by its I-Team2 concerning favoritism and

conflicts of interests between the director of the City of

Covington=s Housing Department and Esther Johnson. Johnson has

been a real estate developer for many years in Covington and

Northern Kentucky. She rehabilitates old houses for lower income

and other individuals. Howard Hodge was the director of

Covington=s Housing Department, and his duties included

overseeing the federally funded loan program geared toward the

rehabilitation of historic and low-income properties.

The WCPO broadcasts occurred on September 3, September

4, and September 16, 1997. The broadcasts resulted from a

controversy which had been the subject of discussion within the

business community and within the government of the City of

Covington for quite some time. Furthermore, several members of

the community, including Toni Allender, had voiced their

                                                 
1 WCPO Television News is a television broadcasting company

which broadcasts in the Greater Cincinnati area, including Kenton
County, Kentucky. E.W. Scripps owns the television station, and
Chase, Zanger, Quinlivan, and Keene are employees. Allender is a
real estate agent and a building Arehabber@ who does business in
the Covington area.

2 The WCPO I-Team is a group of investigative reporters from
WCPO Television that investigates and reports on viewer concerns.



 
 -3-

complaints about favoritism by Hodge toward Johnson. Those who

complained asserted that, among other things, Johnson had

received considerably more of the loan proceeds than any other

person or entity. Further, the City Commission had inquired into

the matter as early as the first half of 1997, and it was in the

process of establishing a committee to oversee the administration

of the federal loans when the broadcasts were aired. Also, in

July and August of 1997, local newspaper articles covered

allegations and perceptions that Hodge had given favorable

treatment to Johnson.

Johnson alleged in her civil complaint that statements

made in the broadcasts by news personnel as well as by some of

those interviewed defamed her. In addition, she alleged that the

news reports depicted her in a false light.

During the jury trial of the case, the trial court

directed a verdict in favor of all defendants except Toni

Allender, one of the individuals whose interview was broadcast.

At the conclusion of the trial, the jury returned a verdict in

favor of Allender, finding that each of the allegedly defamatory

statements made by her were not false. This appeal by Johnson

from the directed verdict and from the jury verdict followed.

Johnson=s first argument is that the trial court erred

in determining that she was a limited purpose public figure. She

asserts that any notoriety she achieved in the public=s eye arose

solely from the controversy from which the defamatory statements



 
 -4-

arose. Thus, she claims she could not have been a limited

purpose public figure because a person cannot be made a public

figure simply by being pulled into a controversy and feeling

forced to respond to allegations stemming from it.

Johnson was involved in the real estate development

business for many years in the Northern Kentucky area. Much of

this development involved the rehabilitation of historic

buildings in the City of Covington. As she developed properties,

her business, wealth, and name recognition grew. She was

selected as the 1994 Outstanding Woman in Northern Kentucky by

the Kentucky Post, a Northern Kentucky newspaper. The U.S. Small

Business Administration recognized her as the Outstanding Woman

of 1994 in Kentucky. Also, Provident Bank selected her for its

advisory committee because she was one of the Akey people in the

community.@ Furthermore, she was appointed to a city committee

given responsibility for determining and recommending to the

General Services Administration the best site for a new federal

courthouse in Covington. In addition, the City of Covington

profiled Johnson and her work for the city in its 1993 Annual

Report.

In Warford v. Lexington Herald-Leader Co., Ky., 789

S.W.2d 758 (1990), the Kentucky Supreme Court noted that Athe

decision as to whether a plaintiff is a public figure is a

question of law.@ Id. at 761.3 The Warford court noted that the

                                                 
3 Warford was a former University of Kentucky basketball



 
 -5-

focus in cases such as this is upon Athe nature and extent of an

individual=s participation in the particular controversy giving

rise to the defamation.@ Id. at 767, citing Gertz v. Robert

Welch, Inc., 418 U.S. 323, 352, 94 S.Ct. 2997, 3013, 41 L.Ed.2d

789 (1974). Further, the Warford court stated that questions

must be answered in determining an individual=s status as a

public figure. The questions are:

(1) in what particular and identifiable
public controversy, (2) did appellant by some
voluntary act involve himself to the extent
that he either assumed a role of public
prominence, or was in a position to influence
others or the outcome of the controversy, and
(3) did appellant enjoy regular and
continuing access to the media?

Id. at 766.

Kentucky courts have not addressed the public verses

private status of someone who had grown in prominence through his

or her real estate development activities and interaction with

city government as has Johnson. However, the U.S. Supreme Court

resolved a similar fact situation in Greenbelt Cooperative

Publishing Assn., Inc. v. Bresler, 398 U.S. 6, 90 S.Ct. 1537, 26

L.Ed.2d 6, (1970). The plaintiff=s role in his community=s

development in that case was very similar to Johnson=s. The

Supreme Court held that the plaintiff=s status Aclearly fell

                                                                                                                                                             
player who was an assistant coach at the University of
Pittsburgh. The supreme court held that he was not a limited
purpose public figure. Id. at 771.



 
 -6-

within even the most restrictive definition of a >public figure.=@

398 U.S. at 8-9.

We conclude that the trial court in the case sub judice

was correct in holding as a matter of law that Johnson was a

limited purpose public figure. As we have noted, a public

controversy involving Johnson and her relationship with the

Housing Department existed prior to the WCPO Television

broadcasts and the alleged defamatory statements. Johnson first

argues that she did not voluntarily involve herself in the public

controversy to the extent that she assumed a role of public

prominence or was able to influence others or the outcome of the

controversy.

Johnson was an integral part of the controversy. It

was alleged that she received more loan money from the City of

Covington than any other developer. It was also alleged that she

Asnags most of the buildings that the city sells for one dollar.@

It was further alleged that Hodge, the Housing Department

director, showed favoritism to Johnson and that she did not have

to provide receipts to the Housing Department like other

developers in Covington.

Johnson was a high profile business person who was

accepting a large portion of the federal loan money disbursed by

the City of Covington. Further, she had commented in a newspaper

article that city commissioners who opposed her would see how

much influence she wielded when the next election occurred.



 
 -7-

Also, she was in a position to influence the outcome of the

controversy by showing the concerned citizens and members of city

government that no conflict of interest between her and Hodge

existed and that she was not the recipient of favorable

treatment. While Johnson claimed that she was pulled into the

Housing Department controversy, her own actions, including her

comments in the newspaper article and her taking a trip to Europe

with Hodge and others, created more controversy and injected her

further into it.

Johnson also maintains that she did not enjoy regular

and continuing access to the media. See Warford, 789 S.W.2d at

766. Johnson had access to the media before this controversy

erupted. As we have noted, she had climbed to a position of

prominence in the community and was frequently the subject of

newspaper articles of local interest. Often, these articles

related to particular properties that she engaged to develop or

rehabilitate. However, they occasionally dealt with other issues

such as the location of the federal courthouse, her Outstanding

Woman awards, and her role in the development of the city.

Her access to the media escalated as the controversy

escalated. She was repeatedly requested to give her side of the

story prior to the WCPO Television broadcasts. Thus, she had

ample opportunity to counter any false statements. Her refusal

to do so did not change the fact that media access was readily

available.



 
 -8-

Like the real estate developer in the Greenbelt case,

Johnson was a public figure.4 We conclude that the trial court

in the case sub judice did not err when it determined that

Johnson was a limited purpose public figure.

Johnson=s second argument is that the trial court erred

in directing a verdict against the media defendants Abecause

there was sufficient evidence of actual malice to submit to the

jury.@ In order to establish an action for defamation, there

must be defamatory language about the plaintiff which is

published and which caused injury to his or her reputation.

Columbia Sussex Corp., Inc. v. Hay, 627 S.W.2d 270, 273 (1981).

A defamatory statement about a public figure is actionable only

if it was made Awith knowledge that it was false or with reckless

disregard of whether it was false or not.@ New York Times Co. v.

Sullivan, 376 U.S. 254, 280 84 S.Ct. 710, 726, 11 L.Ed.2d 686,

706 (1964). This is the Aactual malice@ standard.

Johnson=s argument is that there was evidence produced

by her at trial that showed that the media defendants acted with

actual malice. However, Johnson overlooks the fact that the

                                                 
4 Johnson seeks to distinguish the facts in this case from

the facts of the Greenbelt case on the ground that the plaintiff
in that case conceded that he was a public figure. We view that
fact as unimportant because the Supreme Court noted that the
Aconcession was clearly correct.@ 398 U.S. at 8. The Court
explained its statement by noting that the plaintiff was deeply
involved in the future development of the city of Greenbelt, had
conducted business with the city in the past, and was again
seeking favors from the city in connection with the construction
of housing units. Id.



 
 -9-

trial court also based its directed verdict on the ground that

Areasonable jurors could not find that the broadcasts in question

were false.@ Johnson neither attacked this portion of the trial

court=s directed verdict in the argument portion of her brief nor

did she list the trial court=s ruling in that regard in her

prehearing statement. Accordingly, we need not address whether

the statements made in the broadcasts were made with actual

malice since Johnson=s action necessarily fails due to her

failure to contest the trial court=s conclusion that the

statements were not false. CR5 76.03(8); Monticello Co., Inc. v.

Commonwealth, Ky. App., 864 S.W.2d 921, 925 (1993).

Nevertheless, we conclude that the trial court=s directed verdict

in favor of the media defendants on the ground of lack of

sufficient proof of actual malice was correct.

The directed verdict standard in civil cases is stated

in Taylor v. Kennedy, Ky. App., 700 S.W.2d 415 (1985), as

follows:

In ruling on either a motion for a directed
verdict or a motion for judgment
notwithstanding the verdict, a trial court is
under a duty to consider the evidence in the
strongest possible light in favor of the
party opposing the motion. Furthermore, it
is required to give the opposing party the
advantage of every fair and reasonable
inference which can be drawn from the
evidence. And, it is precluded from entering
either a directed verdict or judgment n.o.v.
unless there is a complete absence of proof
on a material issue in the action, or if no

                                                 
5 Kentucky Rules of Civil Procedure.



 
 -10-

disputed issue of fact exists upon which
reasonable men could differ.

Id. at 415. Furthermore, Aactual malice must be shown by clear

and convincing evidence.@ Welch v. American Publishing Co. of

Kentucky, Ky., 3 S.W.3d 724, 728 (1999).

In support of Johnson=s argument that the media

defendants acted with actual malice, she maintains that they

failed to perform an adequate investigation, that they were aware

of the harm potential broadcasts would cause her, and that there

was no deadline for the story. She argues that the investigators

should have interviewed Stern-Hendy Development Co., another

development company in the area, and that the investigators

should have looked through her files and receipts.

However, we agree with the trial court that no

reasonable fact-finder could conclude from the evidence that the

media defendants failed to properly investigate Johnson or the

controversy. The investigators interviewed nearly fifty people,

including other developers, city officials, and concerned

citizens. In addition, they repeatedly gave Johnson an

opportunity to give an on camera interview or provide her side of

the story in writing before the broadcasts were aired. Johnson

refused to do either.

In short, we conclude that the trial court properly

granted a directed verdict in favor of the media defendants due

to lack of sufficient proof of actual malice. Also, we conclude

that the trial court correctly based its directed verdict on the



 
 -11-

lack of sufficient proof that the statements in the broadcasts

were false.

Johnson=s third argument is that the trial court abused

its discretion when it refused to admit Johnson=s evidence of the

I-Team=s harassment of her because this evidence showed actual

malice on the part of the media defendants, placed the media

defendants= credibility at issue, and contradicted the media

defendants= evidence of Johnson=s alleged paranoia. Johnson

sought to introduce evidence that she and Hodge were chased in

their vehicles at high speeds by I-Team investigators and that

they were harassed by the I-Team=s continuing efforts to get

footage of her and Hodge together. She asserts that the evidence

should have been submitted because it tended to prove Athe sort

of harassment, ill will or spite necessary to establish the

actual malice.@ In support of her argument Johnson cites Kroger

Co. v. Willgruber, Ky., 920 S.W.2d 61, 67 (1996).

AWhether to admit or exclude evidence to ensure the

fairness of a trial is within the discretion of the trial court,

and its determination will not be overturned on appeal in the

absence of a showing of an abuse of such discretion.@ Mullins v.

Commonwealth, Ky., 956 S.W.2d 210, 213 (1997). While Johnson

argues that the evidence should have been admitted to prove ill

will or spite, we note that the U.S. Supreme Court stated in

Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657,

666, 109 S.Ct. 2678, 2687, 105 L.Ed.2d 562, 576 (1989), that Athe



 
 -12-

actual malice standard is not satisfied merely through a showing

of ill will or >malice= in the ordinary sense of the term.@ The

Supreme Court went on to state that A[a]ctual malice, instead,

requires at a minimum that the statements were made with a

reckless disregard for the truth.@ 491 U.S. at 667. Although

Johnson argues that this evidence may be combined with other

circumstantial evidence to support a finding of actual malice,

the other evidence to which she refers, such as evidence of

insufficient investigation, is not present.

Johnson also claims that the trial court abused its

discretion when it excluded the evidence of the I-Team=s

harassing behavior because such evidence impacted upon the I-

Team=s credibility. She claims a document that instructed a

cameraman to get pictures of her and Hodge together gave examples

of stories the cameraman could tell Johnson so that she would not

suspect he was with the I-Team. Johnson claims this document=s

apparent support of lying to get a story, combined with the I-

Team=s willingness to break the motor vehicle laws by driving at

high speeds to get a picture, illustrated a lack of credibility

that the jury should have been allowed to consider when

evaluating testimony.

The court excluded the document but allowed Johnson to

call the cameraman to testify concerning what he was instructed

to do. Johnson had the opportunity to present this evidence to

the jury. However, she did not do so. Furthermore, these



 
 -13-

matters are collateral to the questions surrounding Johnson=s

defamation claim. They do not relate to a determination of

whether the media defendants knew or should have known that their

broadcasts were false. Thus, we conclude that the trial court

did not abuse its discretion in excluding the evidence.

Johnson=s fourth argument is that the trial court

committed reversible error in its construction of Instruction No.

III because it was confusing to the jury. She asserts that the

instruction contained five conjunctions in one sentence and that

it was Anearly impossible for the jury to understand the decision

they are about to make.@ Having reviewed the jury instructions,

we conclude that any confusion due to combining the alleged

defamatory statements in Instruction No. III was removed or

rendered harmless by Instruction No. IV. By submitting separate

and independent questions to the jury under Instruction No. IV,

the trial court cleared up any confusion that may have been

caused by Instruction No. III. We see no ground for reversing

the judgment based on this alleged error.

The judgment of the Kenton Circuit Court is affirmed.6

ALL CONCUR.

                                                 
6 By affirming the trial court=s judgment, we have rendered

the appellees= cross-appeal moot.



 
 -14-

BRIEF FOR APPELLANT, ESTHER
JOHNSON, ET AL:

Margo L. Grubbs
Cincinnati, Ohio

Roger N. Braden
Florence, Kentucky

ORAL ARGUMENT FOR APPELLANT,
ESTHER JOHNSON, ET AL:

Roger N. Braden
Florence, Kentucky

BRIEF FOR APPELLEES, WCPO, ET
AL:

Mark D. Guilfoyle
Covington, Kentucky

ORAL ARGUMENT FOR APPELLEES,
WCPO, ET AL:

Ralph Blasey
Washington, D.C.

BRIEF FOR APPELLEE/CROSS-
APPELLANT, TONI ALLENDER:

Alice G. Keys
Philip Taliaferro
Covington, Kentucky

ORAL ARGUMENT FOR
APPELLEE/CROSS-APPELLANT,
TONI ALLENDER:

Robert Carran
Covington, Kentucky


